Dragă Alin,
Am câteva nelămuriri aici:
2) Te rog frumos să îmi arăţi din Biblie că spiritul sfânt a fost creat prin Fiul. E prima oară când aud afirmaţia asta de la cineva! Ioan 1:1–3 poate fi o eventuală dovadă doar dacă am admite că spiritul sfânt a fost creat, ceea ce nu au presupus niciodată nici trinitarienii, nici alţii. Mie pur şi simplu nu mi se pare deloc logic ca spiritul sfânt să fi fost creat!
3) Eu personal nu cred în predestinare. Iehova ar fi capabil să o facă, dar nu cred că o face. În privinţa versetului din Efeseni 1:4, unde apare expresia katabolés kósmou ("întemeierea lumii"), este discutabil sensul acesteia. Adică nu e neapărat valabil ca "întemeierea lumii" să fie sinonimă cu 'crearea cerurilor şi pâmântului' din Geneza 1:1. În versetul 5a se spune în felul următor: "Căci el ne-a ales dinainte să ne adopte ca fii prin Isus Cristos". Cum putea Dumnezeu să instituie măsura adopţiei prin Răscumpărătorul promis în Geneza 3:15, înainte de evenimentul descris în Geneza 1:1, când încă nici era vorba de nevoia de răscumpărare. Dacă Adam şi Eva nu ar fi păcătuit (şi aveau toată libertatea de alegere în acest sens), nu ar fi fost nevoie de răscumpărare şi de toate celelalte măsuri conexe.
Vizavi de cele ocurenţele cuvântului "început" din Proverbele şi Geneza trebuie să spun că ele nu au neapărat aceeaşi valenţă. Relatarea din Geneza mi se pare mai faptică, cea din Proverbele, mai poetică. Iar scrierile lui Ioan, atât evanghelia cât şi Revelaţia, intră pe un plan teologic mai profund. Fără îndoială, pare rezonabil să concludem că există mici diferenţă de nuanţă.
Atotputernicia lui Dumnezeu şi calitatea sa de Creator şi Suveran al universului pretinde ca existenţa sa să fie într-un câmp superior alui nostru, în care poate legile fizicii nu au aceleaşi limitări ca în cazul nostru. Ba mai mult, în cazul universului spiritual nici nu putem vorbi de legi ale fizicii în sensul strict etimologic al cuvântului, întrucât fizica ţine de ştiinţa care studiază φύσις [phýsis], mediul nostru natural şi firesc. Veşnicia nu este în mod intrinsec caracterizată de absenţa timpului. Universul spiritual al lui Dumnezeu trebuie să fie deasupra timpului. Pentru cei care vor fi trăi în paradisul pământesc restabilit timpul va trece la fel, va fi perceput la fel, doar că va fi veşnic.