Deduc din ceea ce Matei chiar scrie. Daca nu el adaugat-o, ci traditia care a primit-o a adaugat-o la cuvintele lui Isus, atunci celor de dinaintea lui Matei li s-a parut prea stricta restrictia. Traditia mai veche nu continea asa ceva, dupa cum se vede in Marcu. Marcu nu cunoaste exceptia, deci este o evolutie.
Ramane speculatia. Ca Matei are in plus ceva fata de Marcu nu dovedeste ca traditia a evoluat.
Am inteles, deci nu vorbeai la subiect. Eu vorbeam strict de Isus si tu ai raspuns mesajului meu in care vorbeam de ideile lui Isus. Insa daca insisti: versetul citat nu spune "puteti divorta daca partenerul vostru se culca cu curve". E irelevant deci pt discutia de fata, mai ales ca eu vorbesc despre ce credea Isus, nu Pavel sau Vasile.
Asta e inventia ta, deci nu se pune. Si daca ar fi asa, sa presupunem prin absurd, e la fel de irelevant ca si versetul anterior.
Subiectul nu depinde doar de ceea ce spune Domnul Isus. Eu il iau si pe apostolul Pavel in considerare.
Tu spui ca afirmatia lui Pavel, interpretata de mine, nu este relevanta, iar Matei a adaugat; eu spun ca Matei nu a adaugat si afirmatia lui Pavel, interpretata de mine, este relevanta.
Nu zice "o poate face"; pavel n-are nici o autoritate asupra sotilor necredinciosi. Te rog sa ramai la subiect, te tot indepartezi.
[...]ce a impreunat dzeu omul sa nu desparta[...]
Daca cel necredincios vrea sa se desparta, sa se desparta; in imprejurarea aceasta, fratele sau sora nu sunt legati: Dumnezeu ne-a chemat sa traim in pace. (1 Corinteni 7:15)
Nu-i vorba de autoritate, dar din cuvintele lui Pavel se poate intelege ca Pavel nu vede o incalcare a legii "ce a impreunat Dumnezeu, omul sa nu desparta", cand spune ca "daca cel necredincios vrea sa se desparta, sa se desparta".
Mai mult de-atat, el adauga faptul ca fratele sau sora (cei credinciosi, parasiti) nu sunt legati. Prin dezlegare eu inteleg ca ei sunt liberi fata de legea "ce a impreunat Dumnezeu, omul sa nu desparta", si se pot recasatori.
Cine divorteaza si se culca cu altcineva comite adulter. Tu il contrazici pe Isus.
Pentru a armoniza toate textele, nu ne ramane decat sa intelegem ca Domnul Isus se refera la cei care divorteaza in alte circumstante decat cele doua pomenite. Spun "doua" fiindca doar astea sunt aratate in mod limpede, dar poate ca mai exista si alte cazuri, care trebuiesc deduse; cum ar putea fi cel invocat de page si Grivei: cu sotul care-si bate sotia.