Cu toții știm că religia este o afacere profitabilă, însă întrucât sumele implicate nu sunt întotdeauna disponibile, nu știm exact cât de profitabilă.
Am analizat încasările Organizației Religioase Martorii Lui Iehova din România din ultimul deceniu pentru a vedea care sunt sumele pe care le învârt cei de la Betel și cât de darnici sunt frații.
Puteți consulta aceste sume
aici, cautând în București, de exemplu după 'Iehova'.
Am făcut totodată un grafic al încasărilor, cât și al cheltuielilor. Am transformat sumele în euro pentru a face abstracție de devalorizarea leului. Am folosit ca valoare de referință media aritmetică a cursul euro de la începutul anului cu cea de la sfârșitul anului (aceste declarații de venit se depun la sfârșitul anului).
Pe axa X avem anii, iar pe cea Y sumele în
milioane de euro.
Se poate observa că martorii încasează din donații în Romania între 2 și 7 milioane de euro în fiecare an. Asta raportat la 40,000 de martori înseamnă aprox. între 50 și 200 de euro pe an.
Este interesant că martorii cheltuie cam atât cât și „câștigă”, probabil deoarece trimit surplusul la „organizația mamă”.
Cum justifică ei cheltuielile de milioane de euro anual, nu știu, dar ar fi interesant de aflat.
În anul 2010, ei au fost pe minus. Cu cheltuieli de 3.9 milioane de euro, era de așteptat.
Este de remarcat că Martorii lui Iehova rivalizează cu edituri ca Polirom și Humanitas, dând lecții în materie de business:
Editura | Încasări (euro) |
Polirom | 4.2 M |
Humanitas | 3,1 M |
Martorii Lui Iehova | 3,6 M |
Curtea Veche | 3,9 M |
În concluzie Martorii Lui Iehova sunt o '
corporație de distribuție a revistelor cu tematică religioasă' cu un model de business bine pus la punct, care aduce profituri pe măsură. Aceasta este doar situația din Romania, în care sunt relativ puțini martori iar populația este săracă.
Vor recunoaște cei din Corpul de Guvernare că se înșală în anumite privințe? Cu asemenea încasări nu au de ce.
PS: În zilele următoare voi face un grafic cu valoarea bunurilor deținute de organizație în timp.