Oule,
Bineinteles ca ai alternativa sa crezi ca aceste doctrine le-au fost turnate in cap liderilor organizatiei de spiritul lui Dumnezeu. Asta mai ales daca nu-ti faci temele acasa si nu citesti. Daca ai citi un pic, ai intelege de ce am afirmat ce am afirmat. Uite de exemplu ce a scris Russell in Turnul de Veghe din 15 iulie 1906 (il gasesti arhivat pe net in format electronic - in engleza bineinteles):
"Era aproximativ ianuarie 1876, iar atenţia mea era îndreptată în special spre subiectul timpului profetic, spre modul în care se leagă de aceste doctrine şi speranţe. S‑a petrecut în felul următor: Am primit o revistă numită Vestitorul dimineţii, trimisă de editorul ei, dl N. H. Barbour. Când am deschis‑o, am identificat‑o imediat cu adventismul, datorită imaginii de pe copertă, şi am examinat‑o cu o oarecare curiozitate pentru a vedea ce timp au mai stabilit pentru arderea lumii.
Dar, spre uimirea şi bucuria mea, când am aflat din cuprins că editorul a început să‑şi deschidă ochii cu privire la subiecte care, de câţiva ani, ne‑au bucurat atât de mult inimile noastre aici, în Allegheny — că scopul întoarcerii Domnului nostru nu e să distrugă, ci să binecuvânteze toate familiile pământului, şi că venirea sa va fi ca a unui hoţ, nu în carne, ci ca o fiinţă spirituală, invizibilă oamenilor; iar strângerea bisericii sale şi separarea „grâului“ de „neghină“ se va desfăşura în timpul acestui veac fără ca lumea să fie conştientă de asta.
M‑am bucurat să aflu că alţii ajung la aceeaşi poziţie avansată, dar am fost uluit când am aflat afirmaţia, foarte prudent făcută, că editorul crede că profeţiile indică faptul că Domnul este deja prezent în lume (nevăzut şi invizibil) şi că lucrarea de seceriş pentru strângerea grâului are deja loc — şi că acest punct de vedere e garantat de profeţiile cronologice despre care, în urmă cu câteva luni, presupuse că au eşuat.
Iată o nouă idee: se poate că profeţiile cronologice, pe care le‑am dispreţuit atâta vreme datorită abuzului lor de către adventişti, să indice de fapt timpul când Domnul urma să fie prezent în mod invizibil pentru a‑şi instala regatul — ceea ce am văzut clar că nu se poate şti altfel? Mi se părea cel puţin rezonabil, chiar foarte rezonabil, să ne aşteptăm ca Domnul să‑şi informeze poporul pe marginea subiectului — în special căci el promisese că cel fidel nu va fi lăsat în întuneric cu lumea şi că, deşi ziua Domnului va veni asupra tuturor celorlalţi ca un hoţ noaptea (pe ascuns), acest lucru nu ar trebui să fie la fel şi în cazul sfinţilor sinceri, care veghează. — 1 Tes. 5:4.
Îmi aduc aminte de anumite argumente, folosite de prietenul meu, Jonas Wendell, şi alţi adventişti, pentru a dovedi că în 1873 va avea loc arderea lumii etc. — cronologia lumii arătând că cei şase mii de ani de la Adam se sfârşesc la începutul lui 1873 — şi alte argumente bazate pe
Scripturi şi ele păreau să coincidă.
...
Dar nu existau cărţi sau alte publicaţii care să arate profeţiile referitoare la timp precum erau înţelese atunci, deci, am achitat cheltuielile dlui Barbour să vină să mă vadă la Philadelphia (unde aveam angajamente de afaceri pe parcursul verii 1876) pentru a‑mi arăta pe deplin şi scriptural, dacă poate, că profeţiile indică anul 1874 ca anul la care a început prezenţa Domnului
şi „secerişul“. A venit şi am fost satisfăcut de dovezi. Fiind o persoană cu convingeri pozitive şi pe deplin consacrat Domnului, am observat imediat că timpurile deosebite în care trăim dau o importanţă majoră obligaţiei şi lucrării noastre de discipoli ai lui Cristos; că, fiind în timpul secerişului..."
Asadar ce anume a trezit apetitul lui Russell pentru calcule si predictii cronologice? Discutiile cu adventistul Barbour. Si uite asa a ramas anul 1914 an de capatai in invataturile organizatiei.
Mai mult, daca citesti cartea Criza Constiintei scrisa de Ray Franz (vezi sectiunea de pe site dedicata lui) afli ca dupa Russell in timpul presedintilor Rutherford si Knorr, eminenta cenusie a organizatiei in materie de doctrina a fost Fred Franz, cel care i-a urmat le presidentie lui Knorr. El a fost autorul traducerii Lumii Noi si tot el formula doctrine noi sau le schimba pe unele vechi. Insa omul acesta, Fred Franz, avea obiceiul sa citeasca tot felul de publicatii ale altor religii. Uite ce relateaza la un moment dat Ray in cartea lui:
"Vicepreşedintele Societăţii, Fred Franz, era cunoscut ca principalul erudit biblic al organizaţiei. În câteva ocazii am mers la el în birou pentru a pune întrebări cu privire la anumite aspecte. Spre surpriza mea, el mă îndrepta frecvent spre comentariile biblice spunând: „De ce nu te uiţi la ce spune Adam Clarke, sau ce spune Cooke“ ori, dacă subiectul era legat de Scripturile Ebraice, „ce spun comentariile lui Soncino“.
Biblioteca noastră de la Betel conţinea rafturi şi rafturi, pline cu astfel de comentarii. Deoarece erau produsul erudiţilor din alte religii, nu le‑am acordat mare importanţă şi, împreună cu ceilalţi din departament, simţeam o ezitare sau chiar neîncredere să le folosim. Precum se exprima uneori fără menajamente Karl Klein, un membru vechi al Departamentului de Redactare, utilizarea acelor comentarii era ca şi cum „am suge la sânul Babilonului cel Mare“, imperiul
religiei false."
Prin urmare draga Oule, inainte sa ne lansam in speculatii sau chiar negari, eu propun sa ne documenta putin mai bine, sa ne facem niste lecturi necesare si apoi ne putem da cu parerea in cunostinta de cauza. Altfel, precum am zis, ai alternativa sa-i crezi pe cuvant: ca ei sunt singurii acceptati de Iehova si Iehova le toarna in cap aceste explicatii si invataturi biblice.