Autor Subiect: Psihologia din spatele religiei  (Citit de 30801 ori)

Offline GABRIELL

  • Membru al Corpului de Guvernare
  • *************
  • Data Înregistrării: Oct 2011
  • Mesaje postate: 1.607
  • adevarul te va face liber dar intai te va enerva
Re: Psihologia din spatele religiei
« Răspuns #30 : Mai 20, 2012, 10:04:10 am »
 
 

Doza de DIVINITATE
Se cunoaște deja că mintea umană, pentru un confort psihic intensificat și în special în
condiții de stres, își creează singură realități virtuale. Nevoia de confort generează oferta.
Conștiința se adaptează, asigurând cât mai rapid o astfel de construcție a iluziilor!
Nevoia de echilibru, de stingere a conflictelor interioare, este susținută atât de
CUNOAȘTEREA REALITAȚILOR imediate cât și de ILUZIA REALITĂȚILOR!
Atât realitatea cât și iluzia realității, sunt percepute asemănător. Mintea umană zburdă
….și prin țara lui Verde Împărat sau tărâmul lui Făt-Frumos, fără să facă diferența între
BASM și REALITATE.
În acest sens, fără să aibă vreodată DOVADA DIVINITĂȚII,
umanitatea a trăit și trăiește …în iluzie!
Confortul de a trăi, cu mintea… în țara spiridușilor…asigură accesul la iluzie,
însă numai cunoașterea realităților te pune în contact cu Universul.
Textul de mai jos surprinde dependența, impusă prin constrângere (manipularea minții) într-o
fază evoluată, și anume…..conștientizarea acesteia, ca o stare de fapt. El este de fapt
un pamflet, menit să accentueze starea de …trezire la realitate!
Mesajul de revoltă al unui dependent de …DIVINITATE!
Facă-se voia TA….DOAMNE….că eu sunt prost, nu pot să gândesc, nu am nici o
responsabilitate asupra faptelor mele!
Dacă viața mi-a dat o palmă înseamnă că asta a fost voia TA…eu nu sunt vinovat!
Tu ești cel ce mă călăuzește pe mine spre bine sau spre rău, EU sunt doar o marionetă, o
papușă prostă ce nu răspunde de consecințele acțiunilor sale.
Facă-se voia TA….DOAMNE…că eu nu am neuroni mulți, TU ești cel mai deștept, eu sunt
prostul Universului și NU ÎNȚELEG MULTE…Toate în lumea asta îți sunt subordonate;
războaiele, foametea, ura, sunt urmări ale deciziilor tale înțelepte, noi oamenii, NU SUNTEM
RESPONSABILI de aceste lucruri…suntem iresponsabili!
Dacă, atunci când eram maimuță arboricolă, credeam în ZEUL SOARELUI, acum, maimuța
savantă din mine….crede în tine DOAMNE…..TU ești limita superioară, peste tine nu pot să
trec…..pentru că mintea îmi este paralizată de frică!
Mi-e atât de frică….încât….aș fi distrus dacă TU, iluzia minții mele….nu ai exista!
Am aflat de la tata, mama, frați, surori, societate….că tu exiști undeva!….
Am crescut de mic cu frica de TINE…
Am fost drogat, din fașă, cu acestă frică…iar acum sunt dependent de ea!
Nici nu știam să sug la sân când…. m-au dus la
biserică, și, fără voia mea, au început să mă drogheze,
puțin câte puțin. Familia, societatea, de oricâteori
doream să NU iau drogul, mă băgau într-un colț
și…..îmi injectau, perfid, doza de divinitate.
Spuneau că numai așa ….îmi asigur fericirea!
ACUM SUNT DEPENDENT
DE ACEASTĂ
ILUZIE!
Sunt disperat dacă ….nu am acest drog, mintea
mea nu mai funcționează normal…dacă nu-l am!
 
copyright©2009-2012 http://www.thefundamentaluniverse.ro 118
Este un tip ce dorește să-mi arunce drogurile la WC….el nu-și dă seama câtă fericire îmi
produce acest drog. El nu vede cât de fericiți suntem cu toții, noi ceilalți, din jurul lui!
Să ne unim cu toții, să îl izolăm. Individul nu trebuie să ne arunce DZRB de divinitate (doza
zilnică recomandată de biserică)…la WC! Mai mult, tipul ăsta face pipi, necontenit, pe drogurile
noastre…și simt un gust amar, de fiecare dată când o face…
VREAU UN DROG CURAT!…nu plin de….”””at!
VREAU UN DROG CURAT!…nu plin de….”””at!
Haideți, să intrăm cu toții în sevraj, să fim puternici….să-l oprim pe acest individ, ce a
anunțat deja un centru de… dezintoxicare! Cică se activează conștiința, ceva interior, și, într-o
singură secundă, este declanșat mecanismul autoimun al organismului! Metoda este simplă, se
bazează pe resursele noastre interne, pe anticorpii cunoașterii ce vor depista rapid…drogul,
acționând instantaneu, ca un vaccin!
Reacțiile, la trezire, am auzit că sunt foarte
ciudate, șocante!…El spune că, brusc, toate
simțurile încep rapid sa se dezvolte, vom vedea o
altă lume, vom înțelege cum este construit
Universul, deodată înțelegem că realitatea în care
trăim…noi dependenţii, este de fapt o iluzie!
Brusc ni se lumineaza mintea, un fel de văl ce se
ridică de pe ochii noștrii, conștientizând că…
drogul este răspunzator de incapacitatea
noastră de a înțelege și cunoaște Universul!
Vom înțelege de ce vânzătorii de iluzii, de droguri ale minții… sunt bine apărați, vom
înțelege că aceștia au avut întotdeauna piață de desfacere…pe noi, masa de consumatori!
EU SUNT DEPENDENT DE ACEASTĂ
ILUZIE…SUNT FERICIT ÎN EA…
de aceea vreau să-mi iau doza zilnică
recomandată de biserică…
… să o administrez și copiilor mei!
EU NU VREAU SĂ MĂ TREZESC
LA REALITATE!
Eu nu refuz gogoșile bisericilor,
…eu nu vreau SĂ ȘTIU, SĂ CUNOSC,
…pentru că …mi-e FRICĂ!
*****************************************************
Dacă ți-e FRICĂ…de întuneric…
aprinde lumina și vei cunoaște, frica va dispare într-o secundă,
brusc vei vedea, vei înțelege…și te vei bucura!
MIE nu-mi este frică, pentru că, de acum, eu sunt ancorat în
realitate, eu cunosc, eu știu, eu văd,
… eu am… DOVADA înțelegerii….pe masă!
copyright©2009-2012 http://www.thefundamentaluniverse.ro

 

 
Cei care au privilegiul de a sti, au datoria de a actiona. (A. Einstein) (eu Gabriel- fost iehovist in congregatia Viilor Baia Mare. Sa se stie ! :D Actualmente ateu si apostat calificat :))

Offline vio16

  • Slujitor auxiliar
  • ******
  • Data Înregistrării: Dec 2011
  • Mesaje postate: 348
Re: Psihologia din spatele religiei
« Răspuns #31 : Mai 21, 2012, 01:04:53 am »
Gaby oricum foarte multi nu fac diferenta între BASM și REALITATE.
Iar cei care o fac profita de cei care nu pot sa faca aceasta diferentiere.Si mesajul este explicat in evanghelia lui Matei capitolul 23 .Dar faptul ca Biblia se citeste fara un interes specific de informare cei mai multi nu inteleg.Chiar daca  multi nu mai doresc sa creada in mesajul Scripturii nu fac altceva decat sa fie in dezavantaj .Este dupa cum multi nu cunosc  Legea Juridica si cand intra intr-o problema ,conflict apeleaza la un ADVOCAT  specializat in domeniu si doreste sa fie reprezentat.Noi uitam ca din cauza neglijentei noastre si a dezinteresului  nu sintem capabili sa cunoastem LEGEA JURIDICA.
"Legea este elaborata, adoptata si urmarita in aplicarea ei de catre o institutie  Parlament."
http://www.scribd.com/ancalex/d/30065921-SOCIOLOGIE-JURIDICA
Si totusi ce vedem ca se intimpla?Este respectata?la ce cunostinte ne expune? Si cate derivate sint create?
Iata ce gasim scris ;
"Daca nu ai idee cat de cat de drept te indepartezi de sociologie, cu cat intri in realitatea juridica, ainevoie de sociologie pentru a-ti revigora discursul, pentru a vedea impactul dreptului in societate."
Ei ,la fel stau lucrurile sicu informatia descrisa pe paginile Scripturii.Iar legile umane juridice sint extrase din aceasta carte Biblia.Dar datorita degradarii umane vedem ce se intimpla si la ce se ajunge.Totusi sa nu uitam ca omul are o inteligenta aparte si sanse sa descopere in ce greseste ,daca este interesat si doreste sa-si foloseasca inteligenta ca o creatura umana si nicidecum ca o creatura animala,care detine interes doar sa manince ,sa se imulteasca si sa-si apere personalitatea in jungla in care se gaseste ;fie mai primitiva ,ori mai moderna.
Gaby ,ai scris;"Atât realitatea cât și iluzia realității, sunt percepute asemănător."
Omul prea putin percepe realitatea ,fiinca daca ar percepe-o nu am vedea si intilni ceea ce se intimpla si este.Faptul ca omul percepe doar o iluzie a realitatii ,se ajunge la ceea ce putem sa vedem si frustrarile care sint ,chiar daca omul neaga acest lucru.Daca omul ar percepe realitatea ar cunoaste puterea divinului si a calitatii pozitive care prin mesajul Scripturii este descris astfel;"22. Roada Duhului, dimpotriva, este: dragostea, bucuria, pacea, indelunga rabdare, bunatatea, facerea de bine, credinciosia,
23. blandetea, infranarea poftelor. Impotriva acestor lucruri nu este lege. .."
Interesant ca aceste calitati prea putin omul ajunge sa le insuseasca pedeplin ,dar pe celelate le detine cu o mare usurinta;"19. Si faptele firii pamantesti sunt cunoscute si sunt acestea: preacurvia, curvia, necuratia, desfranarea, 20. inchinarea la idoli, vrajitoria, vrajbile, certurile, zavistiile, maniile, neintelegerile, dezbinarile, certurile de partide, 21. pizmele, uciderile, betiile, imbuibarile si alte lucruri asemanatoare cu acestea."indiferent cat de inteligenta este persoana umana.
Si acum as dori sa vad si sa citesc ;DIN CE CAUZA UNELE LUCRURI APAR IN VIATA UMANA ASA IN MODUL NEGATIV SI CELELATE VIN DOAR PRIN SACRIFICIU SI O LUPTA  CONTINUA?
Voi ce ziceti? Si ce se poate scrie ca raspuns la aceste intrebari cu scop informativ?



Offline GABRIELL

  • Membru al Corpului de Guvernare
  • *************
  • Data Înregistrării: Oct 2011
  • Mesaje postate: 1.607
  • adevarul te va face liber dar intai te va enerva
Re: Psihologia din spatele religiei
« Răspuns #32 : Mai 28, 2012, 12:24:53 pm »
http://www.baricada.ro/preview_arhiva_video.php?id=973&keepThis=true&TB_iframe=true&height=550&width=760

Material video pentru trezirea personala, din fantezia numita RELIGIE...care o fi ea !
Cei care au privilegiul de a sti, au datoria de a actiona. (A. Einstein) (eu Gabriel- fost iehovist in congregatia Viilor Baia Mare. Sa se stie ! :D Actualmente ateu si apostat calificat :))

Offline vio16

  • Slujitor auxiliar
  • ******
  • Data Înregistrării: Dec 2011
  • Mesaje postate: 348
Re: Psihologia din spatele religiei
« Răspuns #33 : Mai 28, 2012, 04:25:17 pm »
Religia este pentru manipulare si folosirea omului de catre om in schimb CREDINTA ESTE ALTCEVA  si este scris ;
5. De aceea, dati-va si voi toate silintele ca sa uniti cu credinta voastra fapta; cu fapta, cunostinta;

6. cu cunostinta, infranarea; cu infranarea, rabdarea; cu rabdarea, evlavia;

7. cu evlavia, dragostea de frati; cu dragostea de frati, iubirea de oameni.

Dragii mei deci daca nu se ajunge la implinirea acestor versete  inseamna ca religia multora dovedeste  scopul pentru care este intemeiata si pentru ce este formata.Deci nu va inselati  daca mesajul acestor versete nu este in viata aplicat  viata umana este ca la cei din jungla!!

Offline vio16

  • Slujitor auxiliar
  • ******
  • Data Înregistrării: Dec 2011
  • Mesaje postate: 348
Re: Psihologia din spatele religiei
« Răspuns #34 : Mai 28, 2012, 04:35:28 pm »
Ap.Petru continua si scrie ;"8. Caci, daca aveti din belsug aceste lucruri in voi, ele nu va vor lasa sa fiti nici lenesi, nici neroditori in ce priveste deplina cunostinta a Domnului nostru Isus Hristos.

9. Dar cine nu are aceste lucruri este orb, umbla cu ochii inchisi si a uitat ca a fost curatat de vechile lui pacate.

10. De aceea, fratilor, cautati cu atat mai mult sa va intariti chemarea si alegerea voastra; caci, daca faceti lucrul acesta, nu veti aluneca niciodata.

11. In adevar, in chipul acesta vi se va da din belsug intrare in Imparatia vesnica a Domnului si Mantuitorului nostru Isus Hristos. "
Conditiile sint bine definite ,dar oamenii nu le cunosc si nici nu stiu pentru cine sa obteze fiinca mai apare si partea negativa despre care ap.PAVEL SCRIE;"13. Oamenii acestia sunt niste apostoli mincinosi, niste lucratori inselatori, care se prefac in apostoli ai lui Hristos. 14. Si nu este de mirare, caci chiar Satana se preface intr-un inger de lumina.
15. Nu este mare lucru, dar, daca si slujitorii lui se prefac in slujitori ai neprihanirii. Sfarsitul lor va fi dupa faptele lor. "
Deci  cei care ajung inselati pot intelege de cine sint si cu ce scop sint robiti.Asa a fost si cu prima pereche in gradina Edenului si rezultatele sint cele prezente si defectuose.Se vede ca e mai bun acest sistem si de multi acceptat ,iar daca se doreste o remediere multi  o neaga si nu o doresc fiinca este  foarte greu a trai in puterea ADEVARULUI ,FACERII DE BINE SI A IUBIRII PE CEI DIN JUR .De fapt fiecare pe cararea pe care si o croieste asa calatoreste ;unii accepta una mai spinoasa ,altii mai intorchetata si altii plina de salbaticiuni .cei care gasesc drumul curatat  ajung usor la destinatie si se feresc de aceste carari periculoase care mereu le aduc obstacole in viata si dezamagiri.!Fiti intelepti si faceti deosebire intre bine si rau ;intre stricat (alterat) si un lucru valabil si de calitate ;Luati ce este bun si folositor.


Offline GABRIELL

  • Membru al Corpului de Guvernare
  • *************
  • Data Înregistrării: Oct 2011
  • Mesaje postate: 1.607
  • adevarul te va face liber dar intai te va enerva
Re: Psihologia din spatele religiei
« Răspuns #35 : Iunie 10, 2012, 09:38:29 am »
Religia = ignoranta + lipsa de imaginatie
 

Credinciosii sint lipsiti de imaginatie. Oamenii de stiinta incearca sa-si imagineze, inductiv sau deductiv, cum functioneaza lumea, imagineaza metode de verificare a teoriilor lor. Un credincios cu putina imaginatie sint convins ca ar ajunge cu timpul sa gindeasca stiintific.

Totusi religia nu e neaparat o consecinta a imaginatiei ci a ignorantei. Fara ignoranta omul n-are nevoie de credinta. Oamenii trebuie sa-si explice logic fenomene inexplicabile. Oamenii, spre deosebire de majoritatea animalelor, inteleg ca exista o legatura cauza si efect intre ce se intimpla in jurul nostru. Cind intilnesc un efect pe care nu si-l pot explica incep sa caute o cauza, iar daca cauza nu e evidenta atunci singura explicatie pe care o gasesc (in ignoranta si lipsa de imaginatie) este supranaturala. Fulgerul a fost cindva tot un fenomen supranatural dar explicatia sa stiintifica a invins pina la urma. N-am inteles nici de unde vin animalele si oamenii pina cind Darwin a formulat o explicatie.

Acelasi lucru se va intimpla pina la urma cu toate: omul v-a gasi o explicatie pentru ce se intimpla in jurul nostru si religia v-a disparea.

Credinta in supranatural e pe jumatate explicabila pina in momentul cind omul gaseste o explicatie naturala. Problema este cu aceea care resping aceste explicatii naturale in favoarea unora supranaturale.
 Pai stiti de ce aveti atita nevoie de credinta ? Simplu...sa crezi in BASME, e ne voie de credinta la greu!
Asa ca chinuitiva :))) sa credeti :)  :o 8) :P
Cei care au privilegiul de a sti, au datoria de a actiona. (A. Einstein) (eu Gabriel- fost iehovist in congregatia Viilor Baia Mare. Sa se stie ! :D Actualmente ateu si apostat calificat :))

Offline GABRIELL

  • Membru al Corpului de Guvernare
  • *************
  • Data Înregistrării: Oct 2011
  • Mesaje postate: 1.607
  • adevarul te va face liber dar intai te va enerva
Re: Psihologia din spatele religiei
« Răspuns #36 : Iunie 10, 2012, 09:42:00 am »
 
Credem in stiinta asa cum credem in religie
 

Habar n-am dacă teoria stringurilor e corecta. Nu ştiu nici măcar ca teoria relativităţii e fără greşeală.

Cred în ştiinţa, în puterea ei de a da rezultate, cu aceeaşi tărie cu care creştinii cred în cartea lor primitivă.

Pentru ca nu am timp (şi nici răbdare) sa verific personal tot ce susţine ştiinţa cred în nenumăraţii savanţi care au demonstrat fiecare bucăţică din ea. Într-un curînd am încredere în “ei”.

Deosebirea fata de credinţa oarbă în religie este că dacă chiar vreau sa testez oricare dintre teoriile stiinţifice pot sa pun burta pe carte şi, în 10-20-30 de ani, pot sa acumulez destule cunoştinţe ca să o testez, să o verific personal în timp ce creştinoizii nu reuşesc de milenii să verifice absolut nimic.
  :o ??? :P 8) ciocu mic  ;D :D ;) :) :-X
Cei care au privilegiul de a sti, au datoria de a actiona. (A. Einstein) (eu Gabriel- fost iehovist in congregatia Viilor Baia Mare. Sa se stie ! :D Actualmente ateu si apostat calificat :))

Offline GABRIELL

  • Membru al Corpului de Guvernare
  • *************
  • Data Înregistrării: Oct 2011
  • Mesaje postate: 1.607
  • adevarul te va face liber dar intai te va enerva
Re: Psihologia din spatele religiei
« Răspuns #37 : Iunie 10, 2012, 11:04:50 am »
 

La dracu cu ei

Nu prea-mi place cind cineva imi zice ateist.

Nu exista cuvint pentru cei care nu cred in Mos Craciun si nici pentru cei care nu cred in Zina cea Buna. De ce oare exista cuvint pentru cei care nu cred in zei? Probabil pentru ca atei sint minoritari?

Cei care baga capul in nisip si nu vor sa auda sau sa vada realitatea au o denumire pentru cei ce nu stau incolonati si “cred”.

Cireasa de pe tort mi se pare ca tocmai ei sint acum impotriva pasapoartelor “cu cip” care cica le-ar reduce libertatea. Sint ei liberi?

Nici macar “moderatii”, cei care inteleg ca nu poti crede orice timpenie a religiei, nu sint mai luminati dupa parerea mea. Macar fundamentalistii sint consecventi si daca tot au ales sa traiasca in bezna religiei o imbratiseaza cu toata inima si in totalitate. Ceilalti, probabil majoritatea, fara a avea vreo logica sau o justificare, interpreteaza “invatatura” in functie de interesele lor, de starea sufleteasca sau vremea de afara, jumatate intelegind ca e o idiotenie, jumatate impietriti de frica de a nu fi altfel ca ceilalti idioti sau de ce o sa li se intimple cind nimanui nu o sa-i mai pese.

Probabil in “intelepciunea” lor li se pare fenomenal de bine sa ajungi mos de 70 de ani in rai si sa petreci cu babe de 85, evident dupa ce in viata reala nu se mai putea apleca sa-si lege sireturile.

Citeodata ma gindesc ca nu frica de moarte ii impinge pe oameni spre religie ci dorinta de a redeveni tineri, de a “recupera” cele pierdute in viata tocmai din cauza ei.

Cind te condamna la o eternitate in iad de fapt isi doresc, dupa principiul “sa moara si capra vecinului”, sa traiesti si tu viata pe care o au ei, viata care li se pare un iad si de care nu pot scapa.
Cei care au privilegiul de a sti, au datoria de a actiona. (A. Einstein) (eu Gabriel- fost iehovist in congregatia Viilor Baia Mare. Sa se stie ! :D Actualmente ateu si apostat calificat :))

Offline vio16

  • Slujitor auxiliar
  • ******
  • Data Înregistrării: Dec 2011
  • Mesaje postate: 348
Re: Psihologia din spatele religiei
« Răspuns #38 : Iunie 15, 2012, 11:42:29 pm »
Reflectând la istoria Martorilor lui Iehova!
http://exm.uv.ro/documente/mi_3.html

Offline GABRIELL

  • Membru al Corpului de Guvernare
  • *************
  • Data Înregistrării: Oct 2011
  • Mesaje postate: 1.607
  • adevarul te va face liber dar intai te va enerva
Re: Psihologia din spatele religiei
« Răspuns #39 : Iunie 23, 2012, 06:01:30 pm »
Dand metafora lui laoparte intelgem ca religiile si crestinismul nu este decat o poveste in care ne este prezentat un arhetip pe care sa-l urmam, imitam ; arhetip care nu este altceva decat sacrificiul, martirismul… cel mai nenatural gest…

Mai mult acesta centralizare a ideologiilor prin religie va face ca toti oamenii sa gandeasca la fel, sa actioneze la fel, astfel vor fi usor controlabili si manipulati global printr-un set fals de valori si reguli comune impuse de elita globala. Scopul fiind evident controlul si exploatarea muritorilor de rand fara stirea acestora.

Urmarind documentarul acesta vei observa ca la fiecare precesie cosmica, aproximativ la fiecare 2000 de ani, elita globala schimba religia si setul de reguli dupa care trebuie sa actioneze populatia.

Taurul, dupa 2000 de ani Berbecul (Moise), dupa 2000 de ani Pestele (Iisus), acum dupa aproape 2000 de la Iisus/Pestele – Varsatorul (New Age, ecumenism etc).

De ce mitra Papei de pe cap are forma de peste ?
Cei care au privilegiul de a sti, au datoria de a actiona. (A. Einstein) (eu Gabriel- fost iehovist in congregatia Viilor Baia Mare. Sa se stie ! :D Actualmente ateu si apostat calificat :))

Offline GABRIELL

  • Membru al Corpului de Guvernare
  • *************
  • Data Înregistrării: Oct 2011
  • Mesaje postate: 1.607
  • adevarul te va face liber dar intai te va enerva
Cei care au privilegiul de a sti, au datoria de a actiona. (A. Einstein) (eu Gabriel- fost iehovist in congregatia Viilor Baia Mare. Sa se stie ! :D Actualmente ateu si apostat calificat :))

Offline GABRIELL

  • Membru al Corpului de Guvernare
  • *************
  • Data Înregistrării: Oct 2011
  • Mesaje postate: 1.607
  • adevarul te va face liber dar intai te va enerva
Re: Psihologia din spatele religiei
« Răspuns #41 : August 01, 2012, 12:51:36 pm »
Același efect poate fi folosit și pentru a influența populații întregi. Salutul „Heil Hitler” spus zilnic ar fi încurajat mulți germani obișnuiți să devină din ce în ce mai deschiși la ideologia nazistă. Obligația de a cânta în mod repetat un imn național, îi va face pe oameni să devină din ce în ce mai patrioți. Punându-i pe copii să spună o rugăciune în fiecare dimineață, va crește probabilitatea ca ei să adopte credințe religioase.




 
 
 
 
 
Adevărul despre controlul minții
July 8th, 2012
La sfârșitul războiului Coreean, 21 de prizonieri de război americani au ales să rămână în Coreea comunistă, asumându-și în mod deschis să rămână de partea inamicului care a ucis sute din camarazii lor. De asemenea, un număr surprinzător de mare de personal american care s-a întors acasă a expus cu entuziasm beneficiile comunismului. Familiile și prietenii acestor persoane erau uimiți, și jurnaliștii de peste tot se înghesuiau în Coreea să transmită povestea. Câțiva cercetători au sugerat că coreeni le-au spălat creierii militarilor americani cu ajutorul luminilor intermitente, al hipnozei sau al medicamentelor care afectează creierul.

Toți s-au înșelat.

Cea mai recentă carte a mea, „Rip It Up”, examinează relația curioasă dintre comportament și gând. Experiențele tale zilnice îți spun că gândurile tale cauzează comportamentul tău într-un anume mod. Fericirea te face să zâmbești iar nefericirea te face să te încrunți. Totuși, decade de cercetări au evidențiat că și exact opusul este adevărat – comportamentele creează gânduri. Când zâmbești, te simți fericit și când te încrunți te simți nefericit. Același efect se aplică și în cazul gândurilor. Ajută-i pe oameni să se comporte ca și cum ar avea o credință anume, și bingo!, vor începe chiar să creadă acel lucru.

Interviurile ample cu prizonierii de război întorși din Coreea, au dezvăluit faptul că autoritățile Chineze au utilizat acest principiu.

Puțin după ce i-au capturat, gardienii chinezi i-au rugat pe militari să noteze câteva afirmații procomuniste (”Comunismul e minunat” și ”Comunismul este calea către viitor”). Mulți americani au fost bucuroși pentru această obligație pentru că cerința li se părea trivială. Peste câteva săptămâni, gardienii au cerut prizonierilor să citească afirmațiile cu voce tare pentru ei înșiși. Câteva săptămâni mai târziu, americanii au fost rugați să citească afirmațiile în fața colegilor lor prizonieri, și să se angajeze în dezbateri false, argumentând de ce credeau că afirmațiile erau corecte. La final, au fost oferite fructe proaspete și dulciuri oricărui soldat care era pregătit să scrie eseuri procomuniste în newsletter-ul închisorii. Încă o dată, mulți prizonieri se bucurau să se conformeze cerințelor.

Chinezii nu trebuiau să recurgă la metodele de spălare a creierului. În schimb, pur și simplu s-au asigurat ca prizonierii să fie încurajați permanent să sprijine comunismul, apoi să dezvolte credințe care erau potrivite cu comportamentul lor.

Cercetătorii au obținut același efect și în laboratoarele lor. În anumite studii, participanții au completat chestionare despre credințele lor politice, apoi au fost rugați să țină un scurt discurs în favoarea unui partid politic față de care manifestau oponență. Peste două săptămâni, participanții au ajuns la concluzia, că partidul din opoziție nu era totuși atât de rău.

Aceiași procedură a fost aplicată și în multe alte contexte, cu persoane care au ținut discursuri despre avort, fumat, conducere sub influența băuturilor, sau creșterea puterii poliției. Cu fiecare ocazie, comportându-se de parcă chiar credeau într-un anumit argument, se ajungea la rezultate pe care sute de motive rezonabile nu le-au reușit, participanții schimbându-și atitudinile cu repeziciune, în favoarea poziției pe care erau rugați s-o susțină. Și mai mult, schimbarea a fost atât de mare, încât participanții de multe ori au negat că ar fi avut vreodată convingerile originale, iar în momentul în care li se arătau chestionarele originale, argumentau că formularele erau false sau spuneau că nu au înțeles întrebarea.

Același efect poate fi folosit și pentru a influența populații întregi. Salutul „Heil Hitler” spus zilnic ar fi încurajat mulți germani obișnuiți să devină din ce în ce mai deschiși la ideologia nazistă. Obligația de a cânta în mod repetat un imn național, îi va face pe oameni să devină din ce în ce mai patrioți. Punându-i pe copii să spună o rugăciune în fiecare dimineață, va crește probabilitatea ca ei să adopte credințe religioase.

De fiecare dată, oamenii s-ar putea simți ca și cum doar  “interpretează un rol”. În realitate însă, comportamentul lor lasă un efect adânc și de durată asupra gândurilor și credințelor lor.

Tot ce trebuie să faci pentru a convinge pe cineva să creadă în ceva, este să-l faci să se poarte ca și cum ar crede.

 (Sursa: Articol apărut în Newstatesman.com, scris de Richard Wiseman. Profesorul Richard Wiseman este psiholog la Universitatea Hertfordshire. “Rit it up” a fost publicat de Macmillan în data de 5 Iulie; http://www.newstatesman.com/blogs/lifestyle/2012/07/truth-about-mind-control)

 
Cei care au privilegiul de a sti, au datoria de a actiona. (A. Einstein) (eu Gabriel- fost iehovist in congregatia Viilor Baia Mare. Sa se stie ! :D Actualmente ateu si apostat calificat :))

Offline GABRIELL

  • Membru al Corpului de Guvernare
  • *************
  • Data Înregistrării: Oct 2011
  • Mesaje postate: 1.607
  • adevarul te va face liber dar intai te va enerva
Re: Psihologia din spatele religiei
« Răspuns #42 : August 24, 2012, 06:55:52 pm »
Tehnica manipularii la cultele religioase                     PRIMA PARTE   ;)

de Bogdan Mateciuc

Ce este un cult?

Un cult este un grup sau o miscare caracterizata printr-un devotament sau dedicare exagerata fata de o persoana, o idee sau un lucru, folosind tehnici manipulative de convingere si control care nu sunt etice (de exemplu, izolarea de prieteni si membri ai familiei, debilitare, folosirea unor metode pentru a mari sugestibilitatea si supunerea, controlul informatiei, anularea individualitatii sau a judecatii critice, promovarea dependentei totale fata de grup si teama de a-l parasi, etc.) în scopul atingerii scopurilor conducatorilor de grup în defavoarea membrilor, a familiilor lor sau a comunitatii. (West & Langone, 1986)

 

Caracteristicile unui cult distructiv

Structura piramidala autoritara, cu puterea de decizie concentrata la vârf.
Conducator(i) carismatici sau mesianici (“mesianic” însemnând fie ca se considera dumnezei, fie ca numai ei interpreteaza Scripturile asa cum ar voi Dumnezeu; conducatorii sunt auto-numiti.
Înselare pentru racolare si /sau colectare de fonduri.
Izolare de societate - nu neaparat o izolare fizica, ci una psihologica: restul lumii nu sunt mântuiti, nu sunt crestini, nu sunt transformati; singura sursa valabila de informare este grupul.
Folosirea tehnicilor de control al mintii (vom folosi criteriile Doctorului Robert Jay Lifton din cap. 22 al cartii sale Reforma gândirii si Psihologia Totalitarismului pentru a vedea daca cele opt metode psihologice si sociale sunt prezente în cazul unui cult).
Controlul mediului: Controlul mediului si al comunicarii din cadrul mediului.

Manipulare mistica: Cauta sa promoveze modele specifice de comportament si emotive astfel încât acestea sa para ca provin în mod natural din interiorul mediului, în timp ce conducatorii grupului se afiseaza ca fiind agentii alesi ai lui Dumnezeu, ai istoriei sau ai unei forte supranaturale, pentru îndeplinirea obiectivelor mistice, a “principiilor dumnezeiesti”, astfel încât cultul si credintele sale devin singura cale de mântuire (sau iluminare).

Pretentia de curatenie: Lumea este împartita strict în curati si pacatosi, între binele absolut (grupul si învatatura lui) si raul absolut (orice este în afara grupului). Persoana trebuie sa se schimbe în permanenta pentru a se conforma normei grupului; tendinte spre rusine si vina sunt folosite ca pârghii emotionale pentru a-i influenta si manipula pe membri.

Marturisi: Practica din interiorul grupului depaseste caile de exprimare religioase sau terapeutice, pâna la punctul în care grupul devine un cult în sine; sesiuni în care o persoana îsi marturiseste pacatele, însotit de modele de criticism si auto-criticism, cu un accent deosebit pus pe schimbarea personala.

Cunoastere exclusivista: Mediul totalitar favorizeaza senzatia ca învatatura sau ideologia grupului comporta o aura de sfintenie, cum ca aceasta ar reprezenta cea mai înalta viziune morala privind viata; chestionarea sau criticarea acestor principii este interzisa; se cere reverenta fata de ideologie /doctrina, fata de învatatorii grupului, de fondatori; grupul ofera o senzatie de siguranta tinerilor deoarece simplifica foarte mult lumea exterioara si raspunde unor nevoi contemporane, combinând un set de principii dogmatice cu o pretentie de cunoastere cu privire la adevar.

Limbaj modificat: Cuvintelor le sunt date noi întelesuri - lumea din afara nu foloseste cuvintele sau expresiile în acelasi fel; se creeaza un limbaj al grupului, cu expresii specifice. Daca învatatorii provin dintr-o alta tara, membrii ajung sa preia expresii straine limbii lor materne.

Doctrina este mai importanta decât persoana: Daca cineva pune sub semnul întrebarii credinta grupului sau pe conducatorii acestuia, acela este facut sa simta ca este ceva în neregula cu el, pentru simplul fapt ca pune întrebari - se creeaza o atmosfera negativa în jurul celor care pun întrebari, sunt evitati sau sunt ei însisi chestionati si criticati, în loc sa li se raspunda la întrebari. Se considera ca doctrina /ideologia grupului este mai valabila, mai adevarata decât orice alt aspect al caracterului omului sau decât experienta personala. Fiecare trebuie sa-si aseze experienta proprie sub “adevarul” grupului. Daca cineva pune întrebari sau chestioneaza, i se va spune ca pune întrebari pentru ca el este mândru, rau sau pacatos. Acceptarea neconditionata a ideologiei cultului este prezentata ca smerenie. Conflictele interne devin astfel foarte puternice.

Asezarea de granite: Dat fiind ca grupul poseda adevarata învatatura despre viata, cei care nu fac parte din grup sunt rai, pacatosi, nu sunt mântuiti, merg în iad sau îsi traiesc viata degeaba; o persoana începe cu adevarat sa-si traiasca viata numai daca se alatura grupului; manipularea temerii ca daca cineva paraseste grupul, atunci aceasta echivaleaza cu parasirea lui Dumnezeu, pierderea mântuirii, sau i se va întâmpla ceva rau. Grupul este “elita”, iar cei din afara sunt “lumea”, “pacatosii”, cei care nu au “lumina”, etc.

 

Premize pentru convertire

Farber, Harlow & West (1957) au lansat termenul de "sindrom DDT" pentru a descrie transformarea la nivelul gândirii suferita de prizonierii din razboiul din Coreea: debilitate, dependenta, teama. Lifton (1961), care a studiat de asemenea modificarea gândirii folosita în universitatile din China, a demonstrat ca procesul nu necesita afectiuni sau probleme fizice. Cultele contemporane, care nu dispun de ajutorul statului, au mai multe în comun cu aceasta transformare a gândirii decât cu situatia prizonierilor de razboi, în sensul ca ele nu folosesc forta fizica. Pentru a-si controla subiectii, ele recurg la subterfugii si la domeniile naturale de intersectie între ele si individ. Cultele induc stari de dependenta pentru a obtine controlul asupra membrilor si folosesc metode de pedeapsa psihologica pentru a întretine acest control. Procesul, dupa opinia mea, poate fi descris pe scurt ca un sindrom DDT modificat: debilitate, dependenta, teama.

Desi procesul descris aici este complex si variat, cele de mai jos reprezinta schema clasica de aderare la un astfel de cult:

Individul vulnerabil se întâlneste cu grupul.

Conducatorul (conducatorii) grupului se prezinta pe sine ca un binevoitor care îi poate îmbunatati viata.

Individul raspunde pozitiv, are parte de o crestere a respectului de sine si a sentimentului de securitate, acestea având loc pe fundal psihologic. Individul poate fi considerat ca "racolat".

Prin intermediul împartasirii de experienta, a marturisirilor si a exemplelor individualizate, conducatorul(ii) grupul capata acces la punctele tari si la cele slabe ale individului.

Prin marturisiri ale membrilor grupului, prin denigrarea “concurentei” (alte biserici sau grupuri religioase), prin accentuarea constanta a amintirilor rusinoase ale individului si a altor slabiciuni, prin îndoctrinarea treptata cu sistemul de gândire strict si închis al cultului, se afirmă superioritatea grupului ca un adevar fundamental.

Marturisirile membrilor, întarirea încrederii individului în grup, amintirea discreta a slabiciunilor individului si diferite forme de presiune îi creeaza individului sentimentul ca bunastarea lui viitoare, sub toate aspectele, depinde de respectarea credintelor grupului, mai exact a “programului de schimbare”.

Aceste tehnici de influentare sunt însotite de o minare subtila a respectului de sine al individului (de exemplu prin exagerarea pacatoseniei faptelor pe care individul trebuie sa le marturiseasca), suprimarea sau slabirea gândirii critice prin alocarea de sarcini care sa ocupe cât mai mult din timpul liber al individului si prin repetarea constanta ca numai lucruri rele se pot întâmpla daca nu se respecta reteta de “transformare” sau mântuire a grupului. Aceste manipulari îl fac pe individ sa-si exprime loialitatea fata de grup si sa se angajeze sa se schimbe conform cu schema locala. De acum el sau ea va fi considerat ca fiind “pe cale” (ca mergând pe calea “mântuirii”, “iluminarii”, “curatirii”, etc.). Dependenta individului fata de grup este deja creata si afirmata implicit sau explicit. Mai mult, el sau ea accepta autoritatea grupului în definirea binelui sau a raului, în inima individului precum si în ceea ce priveste lumea.

Convertitul face apoi obiectul asteptarilor nerealist de mari din partea grupului. Se afirma “cu dragoste” potentialul de care este el capabil, în timp ce membrii grupului marturisesc cu putere nivelurile la care au ajuns ei sau idolii lor (conducatorii sau fondatorii grupului). Misiunea de capatâi a grupului (o falsa mântuire) justifica toate asteptarile denaturate.

Deoarece cuvântul grupului este întotdeauna adevarat iar gândirea “negativa” nu este acceptata, esecurile individului sunt numai si numai ale lui, în timp ce îndoielile personale sau criticile sunt eliminate sau redefinite ca pacate personale. Individul are parte de o alienare tot mai mare. Firea lui de dinainte de a veni în cult este eliminata; îndoielile cu privire la grup sunt eliminate din gândire; este mentinut sentimentul de vinovatie de a nu te ridica la nivelul asteptarilor grupului. Singura adaptare posibila este fragmentarea si compartimentizarea. Nu este surprinzator deci ca multi doctori considera disocierea ca reprezentând miezul tulburarilor si disfunctionalitatilor legate de culte (Ash, 1985).

Alienarea individului va atrage dupa sine ruperea psihologica, daca nu si fizica, de lumea exterioara, în special de familie. Informatiile din exterior ameninta sa tulbure falsul sistem de valori si echilibru al individului, pe care acesta le-a preluat de la grup în încercarea de a se conforma cerintelor implicit afirmate ale grupului. Aceasta alienare accentueaza dependenta individului fata de grup.

Grupul sprijina echilibrul disociativ al individului, încurajând activ dependenta acestuia, de exemplu prin exagerarea “pacatelor” din trecut si a conflictelor cu familia, prin denigrarea celor din afara, prin folosirea de cântece /cântari care sa abata orice gândire critica si prin oferirea de posibilitati prin care individul poate ocupa un anume loc în structura grupului (de exemplu a lucra în beneficiul grupului, a vinde reviste pe strada, a munci pentru construirea /întretinerea locului de adunare).

Grupul favorizeaza dependenta crescânda a individului, prezentând pericole si tragedii care se vor întâmpla daca individul sau o forta din afara (vizita unui membru al familiei, de exemplu) tulbura echilibrul disociativ care îi permite lui sau ei sa functioneze în acel sistem închis. De obicei pedeapsa este de natura psihologica sau metafizica. În unele culte, la initiativa conducatorului grupului sau a unor membrii “fierbinti pe cale”, individul este ostracizat, evitat si catalogat ca având un “duh rau” sau ca fiind rebel. Mai mult, individul este avertizat ca daca continua în acea atitudine critica, îsi pierde mântuirea si, în general, îl asteapta iadul. Trebuie amintit ca aceste amenintari sau pedepse apar în contextul unei dependente fata de grup si al unei alienari psihologice (separari) fata de sistemul de suport din trecut. Aceasta face avertizarile grupului mult mai puternice decât avertizarile folosite de gruparile religioase traditionale, de genul “vei ajunge în iad daca mori având un pacat de moarte”.

Rezultatul acestui proces, atunci când este dus pâna la capat, este o persoana care vrea sa para foarte fericita, dar care ascunde o suferinta adânca. Cu un zâmbet nenatural pe fata, persoana va marturisi cum i s-a schimbat viata si chiar cum “fratii” au devenit oxigen pentru ea. În aceste cazuri dependenta este totala iar persoana nu concepe sa-si traiasca viata separat. Întâlniri cât mai frecvente, petrecerea timpului împreuna presarata cu marturisiri personale, toate creeaza un univers închis si îi dau individului senzatia ca nici nu ar putea trai fara grup. Am discutat cu multi fosti membri de culte care, atunci când au parasit adunarea si au vorbit cu alti fosti membri, a fost surprinsi sa constate ca multi dintre “fratii” lor zâmbeau si ei fals, cu totii crezând ca ei sunt singurii care nu se simt de fapt bine.

Cine adera la aceste culte si de ce?

Contrar parerii generale ca membrii acestor culte sunt “ciudati”, cercetarile si dovezile arata ca majoritatea acestor membri sunt persoane relativ normale, desi o treime se pare ca au avut parte de usoare tulburari psihice înainte de convertire. Trebuie mentionat, de asemenea, ca un studiu recent efectuat de Institutul National de Sanatate Mintala arata ca aproximativ 20% din populatia generala are sufera de cel putin o tulburare psihica.

Membrii de cult includ tineri, batrâni, bogati, saraci, educati si neinstruiti. Nu este usor de identificat tipul de persoana care adera la un cult. Oricum, experientele clinice si studiile efectuate arata ca marea majoritate a celor care au aderat sufereau de un stres semnificativ (deseori legat de crizele normale ale adolescentei si ale primei tinereti, cum ar fi idile esuate, esecuri la scoala sau confuzii profesionale) înainte de venirea în aceste culte. Deoarece capacitatea lor de a face fata problemelor vietii era redusa, aceste persoane stresate erau mai deschise decât altele la ofertele de “cai catre fericire”.

Alti factori care pot indica o persoana influentabila de catre un cult includ:

dependenta (dorinta de a fi al cuiva; lipsa de încredere în sine)
labilitate psihica (incapacitatea de a spune Nu sau de a manifesta scepticism sau îndoiala)
naivitate (capacitate redusa de a analiza critic afirmatiile cuiva, ceea ce vede, aude sau gândeste, etc.)
toleranta foarte mica fata de ambiguitate (nevoie de raspunsuri absolute, nerabdarea de a obtine raspunsuri)
deziluzie culturala (înstrainare, nemultumire de conditia sociala)
cautarea de sensuri spirituale
singuratatea si lipsa prietenilor; cultul ofera peste noapte o viata sociala.
ignoranta fata de felurile în care un grup poate manipula individul.
Atunci când persoanele vulnerabile pentru unul din aceste motive întâlnesc un astfel de grup care practica tehnici de control al mintii, convertirea se poate produce relativ usor, în functie de cât de bine se potrivesc doctrina grupului, mediul social si practicile de control al mintii cu punctele sensibile ale individului. Persoanele labile, de exemplu, pot fi foarte susceptibile la activitatea de convingere a grupului deoarece le este teama sa conteste orientarea dogmatica a cultului.
 
« Ultima Modificare: August 24, 2012, 07:04:20 pm de GABRIELL »
Cei care au privilegiul de a sti, au datoria de a actiona. (A. Einstein) (eu Gabriel- fost iehovist in congregatia Viilor Baia Mare. Sa se stie ! :D Actualmente ateu si apostat calificat :))

Offline GABRIELL

  • Membru al Corpului de Guvernare
  • *************
  • Data Înregistrării: Oct 2011
  • Mesaje postate: 1.607
  • adevarul te va face liber dar intai te va enerva
Re: Psihologia din spatele religiei
« Răspuns #43 : August 24, 2012, 07:00:05 pm »
                                      Partea doua....Hrana spirituala  ;)  :)

Convertirea la aceste culte nu reprezinta rezultatul unei alegeri, ci a unei caderi, alunecari sau atrageri. Punctele vulnerabile nu sunt de natura sa “conduca” individul catre un anume grup. Grupul se foloseste de aceste puncte slabe si îi amageste pe indivizi pentru a-i convinge sa se alature si sa renunte la modul lor de viata anterior. Manipularea de catre grup pe baza punctelor slabe ale persoanei nu este de obicei un lucru rational, gândit sau planificat, ci un mecanism tacit rezultat din mediul strict si închis.


Cum se schimba cei care adera la culte?

Dupa ce convertitii se înroleaza într-un cult, modul de gândire, de simtire si de actiune al cultului devine o a doua natura, în timp ce aspectele importante anterioare venirii în cult sunt suprimate sau se atrofiaza prin abandonare. Noi convertiti încep sa-si formeze o carapace datorita asaltului propagandistic al cultului. Încep sa apara ca “defazati”, rigizi si stereotipici în raspunsuri, cu un vocabular limitat, cu o capacitate redusa de analiza si fatis distanti în relatiile cu ceilalti. Multi parinti au spus: “Acesta nu e copilul meu!”. Astfel de constatari întaresc opinia ca membrii unor astfel de culte sunt un fel de “zombi” sau niste roboti. Desi aceasta descriere este o exagerare, ea reflecta totusi faptul ca manipularile cultice formeaza în timp o forma denaturata de constiinta la unele persoane.

Cu timpul, convertitii reduc din distanta fata de restul lumii, din “defazaj”. Învata diferite metode sau adopta atitudini de suprafata pentru a combate opinia generala despre ei si pentru a-i minti mai usor pe altii si pe sine. Deseori ei pierd legatura cu persoanele cunoscute anterior venirii în grup, ca rezultat al opozitiei cultului fata de parinti si de societate. Mai mult, în cadrul grupului devin apreciati pentru conformarea cu cerintele cultului de care au devenit atât de dependenti. Eventual sunt prezentati noilor veniti ca “eroi ai credintei”, modele vrednic de urmat.

Daca li se permite amintirile suprimate sau îndoielile înabusite sa vina la suprafata, acestea pot declansa o anxietate care, la rândul ei, poate favoriza anumite stari de cvasi-transa, cum ar fi vorbirea în limbi, în scopul apararii sistemului de gândire, de sentimente si de comportament al cultului. Astfel de persoane pot avea un comportament normal, cel putin la suprafata. Totusi, adaptarea lor la societate depinde de masura în care si-au pastrat vechiul mod de gândire, telurile, valorile si afectele personale. Un nivel normal de dezvoltare psihologica si integrare a personalitatii este foarte greu de atins.

 

Cum îi influentează apartenenta la un cult pe oameni?

Deoarece sesizeaza deseori schimbarile negative care le scapa noilor convertiti, familiile acestora sunt de obicei primele ranite. În încercarea lor de a-si ajuta rudele cazute în aceste culte, familiile au parte de frustrari, lipsa de ajutor, vina si, din cauza ca putini le înteleg situatia, de singuratate.

Membrii pot fi afectati în sensul ca îsi pierd autonomia psihologica. Mai mult, separarea grupului de restul societatii, în numele ideii biblice de “iesire din lume”, îi lipseste pe membri de ocazia de a învata din variatele experiente ale unei vieti normale. Membrii pot pierde irecuperabil ani într-o stare de “arest al dezvoltarii”. În unele cazuri, ei au parte de caderi psihice. Copiii din astfel de culte sunt supusi riscului de neglijare din partea parintilor din cauza ca parintii si-au modificat sistemul anterior si normal de afecte, declinându-si acum tacit responsabilitatea pe motivul “voii Domnului” sau al unei entitati superioare.

Cei care parasesc grupul au parte de sentimente de anxietate, depresie, mânie, teama, vina, tulburari de gândire, “plutire”, trecere de la atitudinea cultica fata de lume la una ne-cultica, sau senzatia ca sunt întepeniti într-o stare intermediara. Aceasta tulburare emotionala afecteaza capacitatea de a lua decizii si de a-si asuma responsabilitatile vietii.

Într-adevar, multi fosti membri au nevoie de un an sau doi pentru a se întoarce la vechiul nivel de adaptare, în timp de unii sufera decaderi nervoase sau ramân afectati psihologic ani de zile.

Nu toti cei care adera la culte sunt afectati din punct de vedere psihologic. Unii se refugiaza în cult din fata dificultatilor vietii, prea mari pentru ei. Altii au putut pastra o distanta emotionala si au urmat cultul fara a deveni însa cu adevarat o parte din el si fara a fi prea afectati de ideologia grupului. În fine, unii au taria de a rezista presiunii propagandistice, ceea ce le permite sa-si pastreze un grad de autonomie chiar într-un mediu foarte presant.

 

De ce pleaca oamenii din culte?

Oamenii pleaca din culte pentru o multime de motive. Dupa ce au devenit constienti de coruptia si /sau ipocrizia din interiorul cultului, indivizii care si-au pastrat un grad de independenta si o oarecare legatura cu vechile lor valori pot pur si simplu sa plece, deziluzionati. Alti membri pleaca pentru ca s-au plictisit de rutina prozelitismului sau a colectarii de fonduri, prezenta în cult dându-le un sentiment de “tras barca pe uscat”. Uneori chiar si cei mai “fierbinti” membrii ai cultului ajung sa se simta nepotriviti în fata cerintelor exagerate ale cultului si pleaca, nu pentru ca au încetat sa mai creada, ci pentru ca se simt niste esecuri irecuperabile. Altii pot renunta la cult dupa ce se reîntâlnesc cu vechile valori, teluri în viata, interese sau relatii, ca rezultat al vizitelor parintilor sau a discutiilor cu fosti membri.

 

Este usor sa pleci din cult?

Persoanele care încep sa se gândeasca sa paraseasca adunarea se vad supusi anumitor presiuni sa ramâna. Unii fosti membri povestesc ca au avut nevoie de luni, chiar ani de zile pentru a gasi puterea sa plece. Unii au fost atât de intimidati încât au plecat în secret.

Desi majoritatea membrilor din culte pleaca singuri în cele din urma, rudele nu trebuie sa fie linistite. Mai întâi, multi, daca nu majoritatea celor care pleaca singuri sunt afectati din punct de vedere psihologic, deseori într-o maniera pe care ei nu o înteleg. În al doilea rând, unii din culte nu pleaca niciodata si sunt afectati foarte grav. În al treilea rând, nu se poate prezice cine va pleca si cine nu sau cine va fi afectat. În consecinta, a renunta la atentie din partea rudelor înainte de vreme este ca si cum ai renunta la precautii în cazul tinerilor care fumeaza marijuana pe motivul ca majoritatea celor care încearca marijuana nu devin drogati.

 

Ce este consilierea pentru iesirea din cult? Cum difera aceasta de deprogramare?

Consilierea pentru iesirea din cult si deprogramarea implica amândoua discutarea cu membrii cultului (uneori în sedinte lungi, pe parcursul multor zile), pentru a-i ajuta sa identifice practicile manipulante si înselatoare ale cultului, sa-si refaca legaturile avute anterior de convertire si sa-si reia capacitatea de a gândi independent si critic. Aceste doua concepte difera însa printr-un aspect foarte important.

Deprogramarea, spre deosebire de consilierea pentru iesire, este asociata unui proces de “salvare” în care membrii familiei si prietenii au un rol extrem de important.

Desi propaganda din interiorul cultului încearca sa contracareze procesul de “salvare”, numindu-l “cădere de la credintă”, “părăsire a Căii”, “întoarcere la păcat” sau la lumea cea rea, multi fosti membri care au fost ajutati sa se re-echilibreze au declarat ca au fost surprinsi de respectul si grija de care au avut parte.

Riscurile esuarii unui astfel de proces de “salvare” sunt mari. În unele cazuri copiii au dezvoltat o ura fata de parinti si în general, fata de cei din afara cultului. Lipsa de tact si de rabdare a familiei a fost atent speculata de cult pentru a întari în mintea persoanei imaginea de rautate a lumii din afara, persoana devenind în cele din urma mai legata de grup.

Pentru informatii detaliate privind cultele religioase, vizitati www.csj.org (site în limba engleză). Situl apartine unei cunoscute Asociatii din SUA formată în anii 1970 la initiativa unor sociologi, psihologi, psihiatri si părinti ai căror copii fuseseră atrasi în diferite secte.
Cei care au privilegiul de a sti, au datoria de a actiona. (A. Einstein) (eu Gabriel- fost iehovist in congregatia Viilor Baia Mare. Sa se stie ! :D Actualmente ateu si apostat calificat :))

Offline vio16

  • Slujitor auxiliar
  • ******
  • Data Înregistrării: Dec 2011
  • Mesaje postate: 348
Re: Psihologia din spatele religiei
« Răspuns #44 : August 24, 2012, 11:58:34 pm »
Gaby deprogramarea este greu de facut pentru o persoana umana care nu este stapina pe puterea de gandire !Este greu sa reeduci o persoana doctrinala nascuta in centrul doctrinei.Este la fel cum ai aduce o persoana invirstra in strainatate si trebuie sa invete sa comunice si sa se incadreze in noul sistem .Gaby si celor tineri le este greu sa paraseasca grupul religios si sa se asocieze cu alte gruprui ;sa zicem ca trec de la crestinism la budism,hinduism sau la islamisti .chiar sa frecventeze alte forme doctrinale asa pretinse crestine.O spun din experienta fiinca am trecut prin multe doctrine si am vecini de religii diferite si observ diferentele de gandire.Fiecare doar cat poate si cum crede ca este fericit . :)